“De variatie in ons werk en de contacten met mensen in het gebied, dat vind ik mooi aan mijn werk, zegt een van de gebiedsbeheerders. “Vragen beantwoorden en problemen oplossen bij een beek of sloot. Vaak kan het per telefoon, of buiten in het gebied. Soms zitten we bij een boer aan de keukentafel. Elke dag is anders.” “Er spelen veel verschillende belangen in het gebied en aan ons de taak om daar een afweging tussen te maken”, vult de regiobeheerder aan.

Eerste contactpersoon

De gebiedsbeheerder voert het operationele waterbeheer in het veld uit. Zorgen voor het juiste waterpeil, afvoer van het water en een goede waterkwaliteit in beken en sloten. Hij weet wat er buiten speelt, kent het functioneren van het watersysteem, weet waar de knelpunten zitten voor wateroverlast, maar bijvoorbeeld ook waar kansen zijn om extra water vast te houden. De gebiedsbeheerder is eerste contactpersoon voor agrariërs en terreinbeheerders. En andersom brengt hij ook signalen of vragen over beheer en onderhoud van buiten mee terug naar het waterschap. Gebiedsbeheerders schakelen met de regiobeheerder voor zaken die niet op korte termijn geregeld kunnen worden of die op meerdere gebieden invloed hebben.

Meerdere belangen

De regiobeheerder is verantwoordelijk voor het water in hun regio en bekijkt en bewaart het grotere overzicht. “Van problemen door water of droogte of juist kansen voor het waterbeheer binnen plannen van de gemeente of andere veranderingen in het gebied, is het aan mij om dat te signaleren en in te schatten hoe we er op in kunnen spelen”, vertelt één van de regiobeheerders. “Daarbij gaat het vaak om ontwikkelingen waarbij meerdere belangen spelen, die ik samen met de belanghebbenden tegen elkaar moet afwegen om tot de juiste keuze te maken. Best lastig soms, want het betekent dat je nooit aan ieders belangen tegemoet kunt komen, en dus probeer ik altijd het grote geheel voor ogen te houden. Dat geldt zowel bij knelpunten als kansen in het gebied.

Bel of mail Klant Contact Centrum

Meldingen of vragen uit het gebied komen binnen bij het Klant Contact Centrum (KCC). KCC-medewerkers leggen de melding vast en spelen de vraag  direct door naar de juiste gebiedsbeheerder. Die beoordeelt wat er moet gebeuren en onderneemt actie. “De meldingen variëren van een verstopte duiker of  stuw-instelling tot bijvoorbeeld gedumpt drugsafval. Het kan van alles zijn. Na een melding gaan we open het gesprek in. Ook over maaiwerk en maaisel hebben we regelmatig contact met boeren. Bijvoorbeeld als een ondernemer een suggestie heeft voor de maaiplanning, dan kan hij dat aan ons doorgeven. Ziet hij kansen om water vast te houden of een knelpunt op te lossen, dan gaan we daar ook graag over in gesprek“

Calamiteiten

Vissterfte, wateroverlast, storing van stuw, brand, vernieling. Ook bij dit soort incidenten en calamiteiten zijn de gebiedsbeheerders in touw. Om beurten draaien ze een week lang calamiteitendienst en zijn ze dag en nacht bereikbaar.

Contact

Heeft u een vraag of melding voor uw gebiedsbeheerder?

Als uw eigen gebiedsbeheerder op vakantie is of afwezig, dan zoekt het KCC de vervangende beheerder op. Zodat uw vraag altijd wordt opgepakt.

Mis geen nieuws voor agrariërs

Wil je meer weten over wat er speelt op agrarisch gebied bij De Dommel, geen nieuws missen of ontdekken wat andere agrariërs in ons gebied doen?


Dat kan! 4 keer per jaar sturen we al meer dan 1000 agrariërs de nieuwsbrief 'Boeren met water'.


Via onderstaande knop kun je je inschrijven en blijf je op de hoogte van nieuws in ons agrarisch gebied:

aanmelden nieuwsbrief(externe link)

Je kunt je altijd uitschrijven.