Stroompunt is een ‘social design’ research project, dat tussen 2015 en 2017 in fasen is uitgevoerd in Eindhoven. Het project is gericht op de relatie tussen bewoners en water, in en rondom het huis, met als doel bewoners op buurtniveau meer bewust te maken van (hun) watergebruik.

clipbord en flesjes

De designers brachten eerst de belangen van de organisaties in beeld en hebben door toepassing van de methodiek 'thinking-through-making' een manier ontwikkeld om in gesprek te komen met de buurtbewoners. Vanaf de start zijn de onderzoekers de wijk Geestenberg - met huurwoningen van wooncorporatie Woonbedrijf - in gegaan. Zij zijn letterlijk de buurt ingetrokken en hebben de bewoners op bijzondere manieren aangesproken, zoals de ‘Buurtsoep’ van gebruikt huishoudelijk water. Hierdoor ontstond reuring en beweging. Met de verkregen informatie is uiteindelijk een prototype met diverse interactie-instrumenten uitgewerkt: de Aquatheek.

De Aquatheek is een platform voor alle buurtbewoners om te leren, te doen, te zoeken en samen te komen omtrent water en biedt alternatieve communicatievormen en contactmomenten voor buurtbewoners en organisaties. Het vormt een paraplu voor blauwe duurzaamheidsinitiatieven in de wijk en heeft een heldere boodschap: we lenen water van de natuur, laten we er dan ook op een goede manier mee omgaan. Dit prototype werd in de laatste fase uitgewerkt en op grotere schaal getest in Eindhoven.

Voorbeelden van concrete en geteste instrumenten: Buurtsoep van ‘gebruikt’ water, blauwe complimentenkaarten om goed ‘watergedrag’ te belonen, watersafari tijdens Dutch Designweek 2016, scootmobielsafari in de wijk en een sup-safari op de Dommel.

Partners

Woonbedrijf en Waterschap De Dommel zijn al jaren aangesloten bij de Design Academy Eindhoven.

Meer weten over deze innovatie?

 Neem dan contact op met Erik van Kronenburg, accountmanager innovaties bij Waterschap De Dommel, tel: (0411) 661 065 of e-mail: evkronenburg@dommel.nl. Of kijk op de website van Stroompunt.

Heeft u gevonden wat u zocht?